onsdag 27. februar 2008

Lekser 27.02.2008


Yrkesutdøvelse
Tema: Drama

Læreplanmål:
- Planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for ulike grupper og begrunne valg av aktiviteter med utgangspunkt i utviklingspsykologi.
- Planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for barn og unge innen kultur.



1. Med drama tenker jeg på å spille noe/fremføre noe. Det å formidle noe og å få frem et budskap. Jeg tenker også på drama som noe som innholder mange følelser som kommer frem. Feks: Glede, humor, sorg og kjærlighet. Ulike roller som man skal spille, der man må kunne leve seg inn i en helt annen verden, å kunne være en helt annen person. Jeg tenker også på at det er sosialt og lærerikt gjennom å skulle spille med andre mennesker. Da tenker jeg på det med samarbeid og de andre ulike kompetanse målene. Jeg tenker også på at via drama kan man få utløp for sine følelser og man får mange nye erfaringer man kan ta med seg. Man får kle seg ut og påta seg en rolle/karakter. Selve ordet drama får meg også til å tenke på dramatikk. Det kan være som feks med venner, eller familiesituasjoner som Romeo og Julie. Jeg tenker også på fantasi og kreativitet.

2. Min erfaring med å stå foran andre og fremføre noe eller spille rollespill osv er svært liten hvis man tenker på skuespill. Jeg har da vært med på noen få fremføringer på barneskolen der jeg var med på noen skuespill bla ''prestekrageland'' der jeg var prestekrage 4, og jeg var med på lucia spillet, men ikke noe utenom det. Men når det gjelder fremføringer har jeg ganske stor erfaring. Jeg har da fremført mer musikalske aktiviteter. Jeg har spillt piano lenge, og her har jeg hatt en del fremføringer. Jeg har også vært med i kor i over 3 år, der vi hadde fremføringer minst en gang i måndten. Og jeg var med i en dansegruppe i fler år der jeg har fremført mange ganger både for publikum og i konkuranser.

3. Min erfaring med dramaarbeid er da som sagt at jeg har tidligre hvert med på skuespill i barneskolen, men ikke noe utover dette. Jeg syntes det er skummelt å skulle stå forran andre å skulle dramatisere noe. Jeg føler meg ikke komfortabel når jeg skal ''late'' som eller spille noe. Men det er gøy å se på. Og jeg har vel egentlig ikke prøvet det ordentlig ut.

4. Jeg liker drama fordi det er underholdene å se på. Det er gøy å se på når andre spiller, og man kan på en måte leve seg inn i det. Selv om det er noe som blir spillt er det ofte noe fantasifullt og spennende. Når man ser på et skuespill som feks noe som har med eventyr å gjøre, kan man finne barnet i seg selv å bare følge med å syntes at alt er morro. Det syntes jeg er kjempe gøy:-)

Ingen kommentarer: